Lze brát hodnocení na internetu za hrozbu nebo je to příležitost?

Lze brát hodnocení na internetu za hrozbu nebo je to příležitost?

Hodnocení firem na internetu přibývá jako hub po dešti. Lidé za rouškou anonymity nebojí sdílet své názory, právě naopak – sdílí své názory na konkrétní společnost. Nezáleží na tom, jestli za referencí stojí zaměstnanec společnosti nebo zákazník, v obou případech by měl podnikatel referencím přikládat důraz. 

Mnozí lídři firem se však na hodnocení jejich společnosti nedívají, a to z jednoho prostého důvodu – zkrátka se referencí bojí. Berou je jako hrozbu, která může mít neblahé důsledky na jejich byznys. Jenže reference se nemusí brát nutně jako hrozba, ale mohou se brát například jako příležitost k tomu se zase o něco zlepšit. 

Recenze jsou zpětnou vazbou

Je třeba konstatovat, že reference jsou čistě zpětnou vazbou a o nic víc tu nejde. I proto by je měli podnikatelé pravidelně “projíždět” a pročítat, jenom tak se poučí ze svých chyb, případně díky referencím mohou své služby i produkty zlepšovat. 

Je velká škoda, že mnozí podnikatelé berou reference jenom za jednu velkou hrozbu, proto je nepročítají, mnohdy dokonce automaticky mažou nebo nenechávají vůbec prostor k tomu, aby se zákazník vyjádřil. Je to však opravdu chyba, v takovém případě se nikdy nedostane na vyšší úroveň a nebude tak dobře čelit své konkurenci, neudrží si zákazníky i sebe. 

Recenze jsou velice důležité

Nejeden odborník je toho názoru, že reference jsou pro firmu velice důležité. Je to, jak již bylo zmíněno, především zpětná vazba, kterou byste možná ze zákazníků nikdy nedostali, pokud byste s nimi hovořili tváří v tvář. 

Samozřejmě se mohou mezi referencemi najít ty, které nebudou zrovna pozitivní, ale s tím se nedá nic dělat. Nikdo se nikdy nezavděčí všem, to je zkrátka riziko povolání. A s tím se ostatně do byznysu jde, nebo ne?

I negativní komentáře nebo recenze jde posléze otočit ve svůj prospěch. 

Autor příspěvku: Redakce