Elektrobusy nabízejí ekonomický provoz a nabízejí velkou budoucnost, o tom už asi nikdo nepochybuje. Jisté proto je, že dopravní podniky některých českých měst už čile pátrají, kdo jim dokáže elektrobusy dodat. Ovšem bez dotací by to možné nebylo.
Objevilo se šest soutěží
Nespornou výhodou elektrobusů je, že jejich provozní náklady jsou poměrně nízké. Provozovatelé sítí městské hromadné dopravy si toho všímají, a proto v posledních půl roce bylo vyhlášeno šest soutěží na 40 elektrobusů. Největší podíl z tohoto krajíce se chystá uloupnout Hradec Králové. Kromě toho už elektrobusy brázdí ulice v Ostravě, Praze a Třinci. Mínusem nové technologie jsou ovšem vstupní pořizovací náklady. Bez dotací plynoucích z Evropské unie by nebylo možné nové busy koupit. Jedno porovnání mluví za všechno: autobus s naftovým pohonem pořídíte za 5 milionů korun, bus na elektřinu za 13 milionů, což je více než dvojnásobek.
Sériová výroba způsobí pokles cen
Co si ale elektrobusy ukrojí na vstupu, tedy pořizovací investicí, vrací naopak během provozu. Jejich jízda je výrazně levnější. Jeden najetý kilometr přijde asi na dvě koruny, přitom u dieselového autobusu vyjde tato jízda na 9-10 korun, čili 4,5 násobek. Tento fakt může při rozhodování hrát velkou roli, právě proto, že jsou k dispozici dotace na elektrobusy. Proto se do popředí dostává cena za ujetý kilometr, kterou elektřina nabízí příznivou. Jak to vypadá v zahraničí? Prvenství v elektrobusech drží Londýn, za ním následuje Eindhoven. Radní se shodují, že elektrický pohon má dobře našlápnuto, protože je snaha maximálně snižovat emise. Výhodou elektrobusů je i nižší cena, než u naftových autobusů. Nižší jsou i náklady na servis. Očekává se, že brzy nastane boom elektrobusů. Díky zavedení jejich sériové výroby dojde k dalšímu poklesu vstupních cen.